Psihologija novca – Ines Merkl

Objavljeno: 15.12.2025.

Naše potrošačke i financijske odluke nisu uvijek racionalne te su često pod utjecajem emocija, pristranosti ili pametno osmišljenih marketinških kampanja. Kako funkcionira psihologija potrošnje i zašto često radimo u korist vlastite štete pitanja su na koja nam je, u novoj epizodi HNB Podcasta, odgovore dala Ines Merkl, direktorica Moneterre – Muzeja novca Hrvatske narodne banke.


Poglavlja:

01:09
Bihevioralna ekonomija bavi se odlučivanjem i odabirom, ali ne u okolnostima idealne ili očekivane racionalnosti kao u neoklasičnoj ekonomiji već u normalnim životnim okolnostima u kojima se događaju greške i previdi. U stvarnom životu ljudsko ponašanje nikada ne može biti potpuno racionalno na način kako je racionalnost definirala određena ekonomska teorija.
05:14
Kupci često nemaju sve informacije koje su potrebne za donošenje odluka zbog čega se vode za "krdom" vjerujući da ta grupa zna više i ima informaciju više od pojedinca zbog čega je grupu korisno slijediti. Od konformizma pa do donošenja ozbiljnih financijskih odluka, slijeđenje većine može rezultirati lošim odlukama pa i stvaranjem tržišnih balona.
08:05
Novac je novac i ne bi trebalo biti razlike od plaćanja u gotovini ili karticom ako se plaća proizvod ili usluga po istoj cijeni. Razlika ipak postoji, izbor plaćanja ima vezu s našim kognitivnim procesima i osjećajem kontrole i utječe na konačnu odluku o kupovini.
11:21
Marketinški trikovi pomažu privući pozornost i ostvariti zaradu jer kupci ne donose odluke potpuno racionalno te na odlučivanje i izbor često utječe boja i okus, usporedba s drugim proizvodima, izgled paketa i mjesto u trgovini na kojem se proizvod nalazi.
14:52
Odluke ne ovise samo o nama, nego o tome koje informacije imamo. Upravo zato, vrlo je važno informirati se i osvijestiti svoje ponašanje te uočiti koje su to pogreške koje činimo kako bismo ih mogli ispraviti.