Sažetak zimske makroekonomske projekcije HNB-a za Hrvatsku – prosinac 2025.

Objavljeno: 22.12.2025.

Globalna se gospodarska aktivnost u ovoj godini pokazala relativno otpornom na geopolitičke i trgovinske izazove. Očekivanja u vezi s globalnim gospodarskim rastom blago su poboljšana u odnosu na projekciju iz rujna, s obzirom na povoljnija kretanja u prvom dijelu godine i nastavak smanjivanja neizvjesnosti trgovinske politike. Ipak, u sljedećoj se godini još uvijek predviđa slabljenje globalnog rasta i trgovine uz punu materijalizaciju nepovoljnih učinaka povećanih carina. Zbog boljih ostvarenja, snažnije vanjske potražnje, niže neizvjesnosti i niže očekivane cijene energenata, blago je revidiran naviše i očekivani gospodarski rast u europodručju. Domaća potražnja trebala bi i nadalje biti glavni generator rasta, s obzirom na otpornost tržišta rada i očekivani nastavak rasta realnih dohodaka, odgođene učinke spuštanja ključnih kamatnih stopa u razdoblju do lipnja 2025. kao i najavljeni rast ulaganja u obranu i infrastrukturu. U skladu s očekivanjima iz rujna inflacija u europodručju u sljedeće bi dvije godine mogla biti blago ispod ciljane razine, odražavajući nisku inflaciju cijena energenata.

Rast gospodarske aktivnosti u Hrvatskoj mogao bi sljedećih godina ostati relativno snažan, ali bi se mogao nastaviti postupno usporavati. Rast realnog BDP-a u trećem se tromjesečju vidljivo usporio, nakon snažnog rasta u prethodna tri mjeseca. Takva kretanja uvelike su posljedica pogoršanja cjenovne konkurentnosti turizma, što se odrazilo na pad izvoza usluga, a blago je smanjena i osobna potrošnja. S druge strane, ojačao je rast investicija i robnog izvoza. Prema dostupnim visokofrekventnim podacima za četvrto tromjesečje, gospodarska bi aktivnost krajem godine ponovo mogla ojačati, pa bi na razini cijele 2025. rast realnog BDP-a mogao iznositi 3,0%, nakon 3,8% u 2024. To je malo niže u odnosu na prijašnja očekivanja, a zrcali lošija ostvarenja u trećem tromjesečju. U sljedeće dvije godine ekspanzija gospodarske aktivnosti u Hrvatskoj mogla bi se nastaviti postupno usporavati, pri čemu bi u 2027. rast realnog BDP-a mogao iznositi 2,6%. Domaća potražnja i nadalje bi mogla biti glavni generator rasta, pri čemu se u 2026., unatoč usporavanju rasta realnih dohodaka te manje poticajnoj fiskalnoj politici, očekuje privremeno jačanje rasta osobne potrošnje zbog pozitivnih baznih učinaka povezanih s bojkotom maloprodajnih lanaca na samom početku 2025. te prigušenom potrošnjom tijekom ljetnih mjeseci. Osim toga, u projekcijskom horizontu očekuje se i manji doprinos državne potrošnje te investicija u odnosu na visoke razine u protekle dvije godine. S druge strane, s obzirom na to da se negativni učinci geopolitičkih napetosti i povećanje američkih carina na proizvode iz EU-a nisu znatnije odrazili na globalna gospodarska kretanja i kretanja u europodručju, očekuje se jačanje vanjske potražnje, što bi trebalo povoljno djelovati i na hrvatski robni izvoz. Međutim, iako se očekuje da će izvoz usluga ojačati, taj bi rast i nadalje mogao biti relativno prigušen zbog već dosegnute visoke razine cijena i oslabljene cjenovne konkurentnosti hrvatskog turizma. Rizici vezani uz središnju projekciju realnog rasta Hrvatske ocjenjuju se kao uravnoteženi, pri čemu su rizici za rast globalne gospodarske aktivnosti i smanjenje cijena prehrambenih sirovina i energenata i nadalje vrlo naglašeni zbog izraženih geopolitičkih napetosti i mogućnosti njihove eskalacije. Također, u slučaju ublažavanja protekcionističkih pritisaka rast vanjske potražnje mogao bi biti jači od očekivanja i povoljno djelovati na izvoz robe, no, s druge strane, eskalacija trgovinskih napetosti, uključujući i moguće uvođenje novih oblika protekcionističkih mjera, imala bi negativan utjecaj na globalna gospodarska kretanja i rast u Hrvatskoj.

Nakon privremenog ubrzavanja ukupne inflacije krajem prošle i početkom 2025. godine uslijed odmrzavanja cijena energenata za kućanstva i rasta cijena prehrambenih sirovina, tekući su pritisci na rast cijena uglavnom bili manji nego u 2024., a takva kretanja mogla bi se nastaviti i u sljedeće dvije godine. Prosječna godišnja stopa ukupne inflacije mjerena harmoniziranim indeksom potrošačkih cijena (HIPC) mogla bi se povećati s 4,0% u 2024. na 4,4% u 2025. godini, a inflacija mjerena nacionalnim indeksom potrošačkih cijena (IPC) s 3,0% na 3,7%. Porast prosječne godišnje stope inflacije uvelike odražava ubrzavanje inflacije krajem prošle i početkom 2025. godine, poglavito pod utjecajem odmrzavanja cijena energenata za kućanstva i rasta cijena prehrambenih sirovina. Za razliku od ukupne inflacije, temeljna inflacija (koja ne uključuje cijene energije i hrane) mogla bi se smanjiti s 4,8% u 2024. na 4,1% u 2025. godini. Unatoč daljnjem usporavanju temeljna je inflacija i nadalje povišena, i to osobito inflacija cijena usluga. U 2026. i 2027. godini očekuje se smanjivanje inflatornih pritisaka zbog usporavanja rasta gospodarske aktivnosti i jediničnih troškova rada (povezanih s usporavanjem rasta plaća i ubrzavanjem rasta produktivnosti), prigušenog rasta inozemne potražnje za turističkim uslugama, smanjivanja cijena energenata i prehrambenih sirovina na svjetskom tržištu te usporavanja inflacije u glavnim vanjskotrgovinskim partnerima. Osim toga, nove makrobonitetne mjere HNB-a uvedene u srpnju 2025., kojima se ograničavaju kriteriji kreditiranja kućanstava u svrhu očuvanja financijske stabilnosti, također će pridonijeti ublažavanju domaćih inflatornih pritisaka. S obzirom na to, ukupna bi se inflacija u 2026. mogla usporiti na 3,4% prema HIPC-u i na 3,1% prema IPC-u. Pritom bi se jedino inflacija cijena energije mogla povećati na godišnjoj razini, što djelomice odražava i daljnji rast administrativno reguliranih cijena energenata za kućanstva. Prognozirano usporavanje ukupne inflacije na 2,4% u 2027. prema HIPC-u i na 2,3% prema IPC-u odražava sporiji godišnji rast cijena svih glavnih komponenata (energije, hrane i temeljne inflacije) u odnosu na prethodnu godinu. Rizici povezani s ostvarenjem projekcije inflacije i nadalje su uravnoteženi, pri čemu bi i dalje snažan rast troškova rada mogao imati snažnije učinke na rast cijena nego što se očekuje, a pritisci na inflaciju mogli bi doći i u slučaju eskalacije geopolitičkih napetosti i veće učestalosti ekstremnih vremenskih uvjeta. S druge strane, snažnije usporavanje gospodarske aktivnosti, jači učinci aprecijacije tečaja eura i potencijalno preusmjeravanje kineskoga robnog izvoza s američkog na europsko tržište mogli bi uzrokovati inflaciju nižu od očekivane.

Na tržištu rada očekuje se usporavanje rasta zaposlenosti i plaća, nakon snažnog povećanja u 2024. Prosječan broj zaposlenih prema administrativnim podacima u prvih deset mjeseci 2025. bio je za 2,6% veći u odnosu na isto razdoblje prethodne godine, nakon što je njihov rast u 2024. iznosio 3,3%. Pritom se godišnja stopa rasta zaposlenosti u javnom sektoru ubrzala na 4,2%, s 2,7% u 2024., a u ostatku se gospodarstva usporila na 2,1%, s 3,4%. Jačanje rasta broja zaposlenih u javnom sektoru bilo je koncentrirano u prvoj polovini godine, nakon čega broj zaposlenih stagnira, dok je u ostatku gospodarstva dinamika u drugoj polovini godine ojačala. Zbog nastavka rasta zaposlenosti, stopa nezaposlenosti nastavila se smanjivati te je u listopadu dosegnula 4,3%. Postupno usporavanje rasta zaposlenosti očekuje se i u ostatku projekcijskog horizonta, i to na 1,8% u 2026. te 1,4% u 2027. Stopa nezaposlenosti također bi mogla nastaviti padati, no s obzirom na dostignutu povijesno nisku razinu, povećanje zaposlenosti i nadalje će uvelike ovisiti o jačanju participacije i uvozu stranih radnika. Kada je riječ o kretanju plaća, godišnja stopa njihova rasta zamjetno se usporila od drugog tromjesečja ove godine, nakon što su u travnju iščeznuli bazni učinci snažnog rasta plaća u javnom sektoru nakon lanjske reforme sustava određivanja plaća, ali oscilira blizu dvoznamenkaste razine. Tako je u odnosu na isto razdoblje lani prosječna nominalna bruto plaća u trećem tromjesečju bila viša za 9,9% te za 10,1% u listopadu, dok je istodobno realna bruto plaća bila viša za 5,6% odnosno za 6,2%. U uvjetima i nadalje snažne potražnje za radom, uz nisku nezaposlenost, očekuje se relativno snažan rast plaća i jediničnih troškova rada, no slabijeg intenziteta, pa bi pri kraju projekcijskog horizonta očekivani nominalni rast bruto plaća mogao iznositi oko 4,5%.

Manjak na tekućemu i kapitalnom računu platne bilance nakon pogoršanja u 2025., djelomice i zbog slabljenja konkurentske pozicije hrvatskog turizma, mogao bi stagnirati u sljedeće dvije godine. Očekivani je manjak u odnosu na projekciju iz rujna pritom povećan i zbog revizije podataka platne bilance za prva dva tromjesečja 2025. i cijelu 2024. godinu koja odražava informacije o ostvarenoj robnoj razmjeni iz novih izvora podataka. Tako je manjak na tekućem računu platne bilance u 2024. godini povećan s 1,2% na 2,2% BDP-a, što se odrazilo na viši projicirani manjak u cijelome projekcijskom horizontu. Nadalje, pokazatelj troškovne konkurentnosti koji uzima u obzir relativne promjene jediničnih troškova rada nastavio se u 2025. relativno snažno pogoršavati odražavajući nastavak rasta troškova rada, a nastavio se pogoršavati i pokazatelj cjenovne konkurentnosti deflacioniran relativnim potrošačkim cijenama. Pogoršanje cjenovne i troškovne konkurentnosti domaćega gospodarstva odražava se i na razmjenu s inozemstvom, pa je na kraju prvog polugodišta 2025. kumulativni manjak salda tekućega i kapitalnog računa u drugom polugodištu 2024. i prvom 2025. godine povećan na –1,9% BDP-a, u odnosu na –0,8% BDP-a, koliko je iznosio u 2024. godini. Saldo tekućeg računa najviše se pogoršao u segmentu izvoza usluga, i to uglavnom usluga vezanih uz turizam, dok bi se saldo robne razmjene mogao blago poboljšati u 2025. Tijekom projekcijskog razdoblja očekuje se stagnacija manjka na tekućemu i kapitalnom računu, uz daljnje slabljenje viška na računu usluga, dok bi se manjak na podračunu robe mogao nastaviti smanjivati. Pozitivan saldo kapitalnog računa mogao bi se dodatno povećati u 2026., zbog intenziviranja korištenja sredstava iz Mehanizma za oporavak i otpornost, jer bi se većina tih sredstava trebala iskoristiti do kraja iduće godine. Nakon toga, s obzirom na to da bi korištenje sredstava iz tekuće financijske omotnice moglo jačati samo postupno i vjerojatno neće biti dovoljno da u 2027. nadomjesti pad sredstava iz Mehanizma za oporavak i otpornost, krajem projekcijskog horizonta saldo kapitalnog računa mogao bi se pogoršati.

Europska središnja banka (ESB) objavila je prognozu za europodručje, koja je dostupna na sljedećoj poveznici.

Preuzmite tablicu (xlsx)

Makroekonomske projekcije

Sažetak zimske makroekonomske projekcije HNB-a za Hrvatsku – prosinac 2025.

 22.12.2025.

Sažetak jesenske makroekonomske projekcije HNB-a za Hrvatsku – rujan 2025.

 12.9.2025.

Makroekonomske projekcije HNB-a – lipanj 2025.

 7.6.2025.

Sažetak proljetne makroekonomske projekcije HNB-a za Hrvatsku – ožujak 2025.

 13.3.2025.

Sažetak zimske makroekonomske projekcije HNB-a za Hrvatsku – prosinac 2024.

 13.12.2024.

Sažetak jesenske makroekonomske projekcije HNB-a za Hrvatsku – rujan 2024.

 17.9.2024.

Sažetak proljetne makroekonomske projekcije HNB-a za Hrvatsku – lipanj 2024.

 7.6.2024.

Sažetak proljetne makroekonomske projekcije HNB-a za hrvatsku – ožujak 2024.

 8.3.2024.

Sažetak zimske makroekonomske projekcije HNB-a za Hrvatsku – prosinac 2023.

 19.12.2023.

Sažetak jesenske makroekonomske projekcije HNB-a za Hrvatsku – rujan 2023.

 15.9.2023.

Sažetak ljetne makroekonomske projekcije HNB-a za Hrvatsku – lipanj 2023.

 23.6.2023.

Sažetak proljetne makroekonomske projekcije HNB-a za Hrvatsku – ožujak 2023.

 17.3.2023.