Kriptoimovina

Objavljeno: 25.7.2024.

Što je kriptoimovina?

Kriptoimovina je digitalni prikaz vrijednosti ili prava koji se mogu prenositi i pohranjivati elektronički, s pomoću tehnologije distribuiranog zapisa ili slične tehnologije.

Što je Uredba MiCA[1]?

Uredba MICA jest zakonodavni akt koji čini opći okvir Europske unije za tržišta kriptoimovine kojim se utvrđuju posebna pravila za kriptoimovinu i s njome povezane usluge i djelatnosti. Uredba MiCA izravno se primjenjuje u svim državama članicama EU-a, a omogućavanje njezine provedbe u Republici Hrvatskoj pruža Zakon o provedbi Uredbe MICA.

Vrste kriptoimovine

Uredbom MiCA kriptoimovina se klasificira u tri vrste, koje bi trebalo međusobno razlikovati i na koje bi trebalo primjenjivati različite zahtjeve, ovisno o rizicima koje nose. Klasifikacija se zasniva na tome nastoji li kriptoimovina stabilizirati svoju vrijednost vezivanjem uz drugu imovinu te se razlikuju tri kategorije:

  • tokeni e-novca (EMT – E-money Token)
  • tokeni vezani uz imovinu (ART – Asset Refferenced Token)
  • korisnički tokeni (UT – Utility Token)

TOKENI E-NOVCA (EMT) jesu kriptoimovina čija se vrijednost stabilizira vezivanjem uz samo jednu službenu valutu. Funkcija takve kriptoimovine vrlo je slična funkciji elektroničkog novca. Mogu ih izdavati samo kreditne institucije ili institucije za elektronički novac.

TOKENI VEZANI UZ IMOVINU (ART) – jesu kriptoimovina čiji je cilj stabilizirati svoju vrijednost vezivanjem uz drugu vrijednost, pravo ili njihovu kombinaciju, uključujući jednu ili više službenih valuta, koja se može koristiti i u investicijsku svrhu i kao sredstvo razmjene. Cilj je ART-ova stabilizirati svoju vrijednost vezivanjem uz drugu vrijednost ili pravo ili njihovu kombinaciju, uključujući jednu ili više službenih valuta. Izdavatelji ART-ova moraju biti licencirani.

KORISNIČKI TOKENI (UT) ̶ Riječ je o kategoriji kriptoimovine koja nije ART ni EMT. Korisnički token služi samo za davanje pristupa robi ili usluzi koju pruža njegov izdavatelj. Kao takvi, korisnički tokeni nisu poput tradicionalne financijske imovine.

Subjekti primjene Uredbe MiCA

  • Izdavatelji kriptoimovine – izdavatelji koji nude kriptoimovinu trećim stranama, kao i izdavatelji koji uvrštavaju kriptoimovinu za trgovanje. Uredba MiCA i Zakon o provedbi Uredbe MiCA propisuju uvjete pod kojima određeni subjekt može postati izdavatelj kriptoimovine kao i obveze za izdavatelje. Među ostalim, izdavatelji ART-ova i EMT-ova moraju imati prethodno odobrenje nadležnog tijela države članice kojim se mogu koristiti kao "EU putovnicom" za izdavanje ili uvrštavanje za trgovanje ART-ova odnosno EMT-ova u drugim državama članicama. Nadalje, izdavatelji su u obvezi sastavljanja tzv. bijele knjige o kriptoimovini s propisanim sadržajem, dužni su notificirati nadležno tijelo države članice prije izdavanja, kao i poštivati sva ostala pravila propisana Uredbom MiCA i Zakonom o provedbi Uredbe MiCA.
  • Pružatelji usluga povezanih s kriptoimovinom (CASP – ovi) – obvezni su dobiti odobrenje za rad (licenciju) od nadležnog tijela države članice te moraju poštivati uvjete propisane Uredbom MiCA i Zakonom o provedbi Uredbe MiCA. Dobivenom licencijom mogu se koristiti kao "EU putovnicom" za pružanje licenciranih usluga kriptoimovine u drugim državama članicama. CASP usluge obuhvaćaju pružanje skrbništva nad kriptoimovinom i upravljanje njome u ime klijenta, upravljanje platformom za trgovanje kriptoimovinom, razmjenu kriptoimovine za novčana sredstva, razmjenu kriptoimovine za drugu imovinu, izvršavanje naloga za kriptoimovinu u ime klijenta, plasiranje kriptoimovine, zaprimanje i prijenos naloga za kriptoimovinu u ime klijenta, savjetovanje o kriptoimovini, upravljanje portfeljem kriptoimovine te pružanje usluga prijenosa kriptoimovine u ime klijenta.

Ciljevi donošenja Uredbe MiCA:

  • pravna sigurnost
  • podržavanje inovacija i zdrave konkurencije uspostavom sigurnoga i proporcionalnog okvira za kriptoimovinu
  • zaštita potrošača, ulagatelja i integriteta tržišta s obzirom na rizike povezane s kriptoimovinom
  • osiguravanje financijske stabilnosti

Uredba MiCA utvrđuje sljedeće:

  • zahtjeve u smislu transparentnosti i objavljivanja za izdavanje, javnu ponudu i uvrštenje kriptoimovine za trgovanje na platformu za trgovanje kriptoimovinom ("uvrštenje za trgovanje")
  • zahtjeve za odobrenje za rad i nadzor pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom, izdavatelja tokena vezanih uz imovinu i izdavatelja tokena elektroničkog novca, kao i za njihovo poslovanje, organizaciju i upravu
  • zahtjeve za zaštitu imatelja kriptoimovine pri izdavanju, javnoj ponudi i uvrštenju za trgovanje
  • zahtjeve za zaštitu klijenata pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom
  • mjere za sprječavanje trgovanja na temelju povlaštenih informacija, nezakonitog objavljivanja povlaštenih informacija i manipuliranja tržištem u vezi s kriptoimovinom kako bi se osigurao integritet tržišta kriptoimovine

Zaštita potrošača

S obzirom na to da je zaštita potrošača jedan od osnovnih ciljeva Uredbe MiCA, izdavatelji tokena imat će različite obveze prema imateljima kriptoimovine, odnosno tokena.

Ponajprije, imat će obvezu postupati pošteno, pravedno i profesionalno i u najboljem interesu imatelja tokena. Zatim će imati obvezu objaviti bijelu knjigu o kriptoimovini, čiji su sadržaj i oblik unaprijed definirani, kao i odgovornost izdavatelja za informacije dane u bijeloj knjizi. Bijela knjiga služi kao temeljni dokument koji pruža bitne informacije, potiče transparentnost i gradi povjerenje među sudionicima na tržištu kriptoimovine. Pomaže ulagačima u donošenju informiranih odluka tako što daje temeljitu analizu kriptoimovine, uključivo opis tehnologije, kao i tehničkih, financijskih, regulatornih i tržišnih rizika povezanih s kriptoimovinom. Bijela knjiga o kriptoimovini za ART ili EMT mora sadržavati informaciju da imatelji imaju pravo na iskup u svakom trenutku kao i uvjete za iskup.

Kako bi potaknula i osigurala transparentnost u informiranju ulagatelja, Uredba MiCA definira pravila za izdavatelje o tržišnom komuniciranju, kao i obvezu kontinuiranog informiranja imatelja kriptoimovine. Osim toga, izdavatelji tokena dužni su provoditi identifikaciju, sprječavanje, upravljanje i otkrivanje sukoba interesa te uspostaviti procedure za rješavanje pritužbi. Između ostalih mehanizama zaštite potrošača, ističe se pravo iskupa imatelja tokena prema izdavatelju tokena i pravo imatelja tokena koji nisu ART ni EMT na odustajanje od ulaganja u razdoblju od 14 dana.

Uloga HNB-a

U skladu sa Zakonom o provedbi Uredbe MiCA, nadležnost nad provedbom Uredbe MiCA u Republici Hrvatskoj podijeljena je između HNB-a i Hanfe.

Subjekti nadzora HNB-a obuhvaćaju:

  • sve ponuditelje i osobe koje traže uvrštenje za trgovanje tokena vezanih uz imovinu (ART) za koje je Republika Hrvatska matična država članica, u skladu s glavom III. Uredbe MiCA, uključujući i pravne i fizičke osobe koje nude ili traže uvrštenje za trgovanje tokena vezanih uz imovinu suprotno odredbama te glave
  • kreditne institucije ili institucije za elektronički novac sa sjedištem u Republici Hrvatskoj koje nude ili traže uvrštenje za trgovanje tokena e-novca (EMT), u skladu s odredbama glave IV. Uredbe MiCA, uključujući i pravne i fizičke osobe koje nude ili traže uvrštenje za trgovanje tokena e-novca suprotno odredbama te glave.

U tom smislu, u Republici Hrvatskoj HNB je nadležan i odgovoran za licenciranje i nadzor izdavatelja tokena vezanih uz imovinu (ART-ova) i izdavatelja tokena e-novca (EMT-ova), odnosno za primjenu glave III. i glave IV. Uredbe MiCA.

Treba također naglasiti i to da je u Republici Hrvatskoj nadležnost nad primjenom Uredbe MICA podijeljena između HNB i Hanfe te je Hanfa nadležna za kriptoimovinu koja nije token vezan uz imovinu (ART) ni token e-novca (EMT), izdavanje odobrenja za rad i uvjete poslovanja pružatelja usluga povezanih s kriptoimovinom (CASPs) te za sprječavanje i zabranu zlouporabe tržišta koja uključuje kriptoimovinu (glave II., V. i VI. Uredbe MiCA).

Također, za nadzor izdavatelja značajnih ART-ova i institucija za elektronički novac koje su izdavatelji značajnih EMT-ova, nadležno je Europsko nadzorno tijelo za bankarstvo (EBA), dok je za nadzor značajnih EMT-ova koje izdaju kreditne institucije nadležan HNB (značajni ART-ovi i EMT-ovi jesu oni čija je vrijednost ili tržišna kapitalizacija veća od 5 mlrd. EUR, dnevni broj transakcija veći od 2,5 mlrd, odnosno 500 mil. EUR te imaju više od 10 mil. imatelja).